Reglerne om vand er mange. Myndighederne fastsætter således planer for udnyttelsen af vandressourcerne og fører tilsyn efter vandforsyningsloven. I vandforsyningssammenhæng skelnes mellem private og offentlige forsyningsanlæg ligesom der skelnes mellem almene og ikke-almene anlæg.
Forskellene får ofte betydning for grundejerne, der skal modtage vand, og det kan i sidste ende også få økonomiske konsekvenser for grundejeren.
Afgifter og gebyrer er et andet område, som ofte påkalder sig stor opmærksomhed indenfor vandforsyningsområdet.
Vandløbslovens bestemmelser har i dag tre hovedformål
1. Opretholdelse af vandløbenes evne til at aflede vand
Loven indeholder bestemmelser om:
- Vedligeholdelse af både private og offentlige vandløb, herunder omfang og metoder.
- Regulativer for offentlige vandløb, som bl.a. skal indeholde angivelse af dimensioner eller vandføring samt metoder til vedligeholdelse.
2. Ændring af vandløbenes evne til at aflede vand
Loven indeholder bestemmelser om:
- At alle ændringer, små og store, skal godkendes af vandløbsmyndigheden før de må udføres.
- At alle afgørelser skal foregå efter beskrevne procedurer. Det gælder både godkendelser, tilladelser og afslag.
Formålet med disse bestemmelser er:
- At de berørte parter får ret til medindflydelse både inden og efter, at vandløbsmyndigheden træffer en afgørelse og inden de påtænkte arbejder udføres. Rettigheden til medindflydelse er begrænset til fastlagte indsigelses- og klageperioder.