I snart 16 år har Danske BOLIGadvokater arbejdet for at sikre boligkøberne uafhængig rådgivning og en fair bolighandel. En af foreningens passionerede powerkvinder er Tina Bach fra Leoni Advokater.
Tina Bach er bestyrelsesmedlem i Danske BOLIGadvokater. Til dagligt arbejder hun på Leoni Advokaters kontor i Viborg. I mere end 25 år har hun hjulpet både privatpersoner og virksomheder med at undgå bolighandlens faldgruber. Hun er samtidig formand for Viborg Handel, en post hun har beklædt i snart 4 år.
Tina har altid interesseret sig for handel. Da hun begyndte sin karriere i 1992 fik hun en stor berøringsflade med banker og ejendomsmæglere i lokalområdet. I begyndelsen var hun generalist, men senere blev opgaverne mere rettet mod lejeret og bolighandel. Da Danske BOLIGadvokater blev stiftet, var det naturligt for Tina at fortsætte specialiseringen i det regi.
For Tina betyder det utrolig meget at gøre en reel forskel i folks liv. Hendes job er at hjælpe folk godt i gang med livet som boligejer, blandt andet ved at vælge de rette ejerskifteforsikringer og ved at luge passager ud af købsaftalen, der ikke er til gavn for køber. Tinas job har også indimellem karakter af folkeoplysning i forhold til, hvad en BOLIGadvokat egentlig kan hjælpe med. Tit er folks indledende holdning: ’Advokaten gør nok ikke den store forskel’. Når de så efterfølgende udbryder i lettelse; ’Godt vi gik til dig’, får Tina altid et smil på læben.
Gennem Tinas karriere har hun blandt andet hjulpet et ungt par, der ville købe hus på landet. Ejendomsrapporten i handlen afslørede, at der var miljøforhold, der ikke var i orden. Det betød i praksis, at der ikke var ordentligt vand til ejendommen og samtidig en olietank, der skulle fjernes. I en anden sag forsøgte mægleren i købsaftalen at få køber til at skrive under på, at hvis grunden viste sig at være forurenet, eller senere blev det, så var det udelukkende købers risiko. Den slags ansvarsfraskrivelser kan være fatale for købers økonomi, hvis de ikke bliver opdaget. Det gør Tina ondt at se, når folk falder i den slags fælder, og hun arbejder derfor hårdt på at forhindre den slags.
Arbejdsmæssigt er der ingen forskel på at hjælpe førstegangskøbere og flergangskøbere. Men med førstegangskøbere er det vigtigt, at man forsøger at gøre processen overskuelig, så de ikke føler sig overbebyrdede med ny information.