Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

E-mail: post@leoniadvokater.dk     Ring til os: 8662 0600

Afbrudt/aflyste pakkerejser - Udenrigsministeriets rejsevejledning - uroligheder m.v.

Danskernes interesse for pakkerejser er i løbet af de sidste par år steget markant. Køber man en pakkerejse, er det dog vigtigt at kende til reglerne for pakkerejser, da det ellers kan få store konsekvenser.

En pakkerejse er en sammensat rejse, der består af mindst to af følgende elementer:

  • ​Transport (f.eks. fly, bus og tog)
  • Indkvartering (f.eks. hotel, lejlighed, hytte og lign.)
  • Anden turistmæssig ydelse, som udgør en væsentlig del af rejsen (f.eks. liftkort, teaterbilletter, golfbaneleje, jagtleje, billeje, billetter til fodboldkampe og udflugter på rejsen)

Rejsen skal desuden vare mindst 24 timer eller omfatte en overnatning.

Den væsentligste fordel ved at købe en pakkerejse er, at man bliver dækket af Lov om Pakkerejser. Loven indeholder en række bestem-melser, der navnlig beskytter køberen i tilfælde af mangler ved rejsen. Dette betyder bl.a., at køberen i tilfælde hvor pakkerejsen aflyses eller væsentligt ændres, har ret til enten at hæve aftalen og få tilbagebetalt samtlige beløb eller at deltage i en ny pakkerejse efter eget valg, såfremt det kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger for udbyderen. Køberen er endvidere beskyttet i forbindelse med mangler på selve rejsen. I et sådant tilfælde kan køberen som udgangspunkt kræve, at manglen afhjælpes, og hvis dette ikke er en mulighed, i stedet få et afslag i pakkerejsens pris.

Med de mange fordele i tilfælde af mangler ved pakkerejser følger dog også en række regler, der er vigtige at være opmærksomme på. 

​Såfremt noget går galt, er det nemlig vigtigt bl.a. at huske, at man har pligt til at klage med det samme. Venter man med at klage over f.eks. et mangelfuldt hotelværelse, forkerte flypladser mv. til ferien er slut, mister man retten til kompensation. Derfor skal man klage til rejsebureauet, enten ved at tage fat i deres repræsentant på stedet eller ved telefonisk at kontakte det danske kontor.

Når man har bestilt en pakkerejse, er man desuden omfattet af Rejsegarantifondens beskyttelse. Rejsegarantifonden er en sikkerhed, hvis noget ved pakkerejsen går galt (f.eks. konkurs, forsinkelse, aflysning m.m.). Man er omfattet af rejsegarantifonden, såfremt man har bestilt hele sin pakkerejse gennem det samme selskab, og det givne selskab er registreret hos Rejsegarantifonden. Det er i den forbindelse dog særligt relevant at være opmærksom på, om man har handlet på en dansk side eller ej, da køberen ikke vil være dækket af den danske rejsegarantifond, såfremt der ikke er tale om en dansk side.

Køberen er endvidere stillet særdeles godt ved en pakkerejse i tilfælde hvor Udenrigsministeriet ændrer på rejsevejledningerne til de forskellige områder grundet eksempelvis krig, terror eller smitsomme sygdomme. Lov om Pakkerejser sikrer nemlig i et sådant tilfælde, at køberen kan afbestille pakkerejsen, såfremt der inden for et tidsrum af 14 dage før pakkerejsen opstår krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige smitsomme sygdomme eller lignende begivenheder. 

Køberen har her krav på at få tilbagebetalt det fulde beløb. Det bør dog bemærkes, at rejsen ikke kan refunderes, såfremt køberen vidste, der var krigshandlinger, naturkatastrofer eller smitsomme sygdomme, da rejsen blev bestilt.

​Har du fået aflyst din rejse, og har du spørgsmål om dine rettigheder som følge heraf?

Så ring til Leoni Advokater på 86620600 og få svar.

Leoni Advokater

Sct. Mathias Gade 96B

8800 Viborg​

Nørregade 27, 1. 

7500 Holstebro

   Telefon: 8662 0600​

   Fax: 8662 0649

​   Mail: post@leoniadvokater.dk

​Åbningstider

Mandag-torsdag​

8-16​

Fredag

8-15