Behandling er nødvendig for at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares
Dette indebærer, at man gerne må sende følsomme oplysninger om fx en ansat til sin advokat for at vurdere, om man har et krav mod vedkommende, eller om den ansatte har et krav mod virksomheden som følge af en arbejdsskade.
Kurser om persondataforordningen
Hos Leoni Advokater afholder vi gratis kurser i, hvordan man i praksis implementerer forordningen i en virksomhed. Kurserne er både rettet til ledelsen, der skal stå for implementeringen, og til de medarbejdere, der skal behandle personoplysninger. Korrekt implementering kræver, at hele virksomheden løfter i flok – både i toppen og i bunden.
Leoni Advokaters samarbejdspartnere
For at klæde dig godt på til de nye regler, har vi hos Leoni Advokater indledt et samarbejde med konsulentvirksomheden eNavigate, konsulentvirksomheden AKON og it-virksomheden netIP.
På eNavigates hjemmeside vil vi i en række blogindlæg besvare spørgsmål i den nye persondataforordning, der vedrører digital markedsføring og eCommerce. På bloggen har du også mulighed for at stille os spørgsmål om persondata helt kvit og frit. Find bloggen her.
Implementering af forordningen stiller krav til din virksomheds it. Derfor har vi allieret os med it-virksomheden netIP, der giver gode råd til, hvordan din virksomhed kan indrette sig it-teknisk.
netIP anbefaler- behandlingsbetingelser stadigt gyldige? – du bør have data om data!
I forlængelse af forrige nyhedsbreve, kan din virksomhed principielt indføre interne retningslinjer og processer. Dette tilsigter, at medarbejderne hver især selv holder styr på, hvornår det enkelte stykke data, såsom et dokument, en note, mv., stadigt er relevant i forhold til det oprindeligt gyldige behandlings-grundlag. Og efterfølgende vurderer om behandlingen og opbevaring af data er berettiget.
Tillid til at den enkelte husker, eller f.eks. holder styr på dette i en mappestruktur og sideløbende noter, kan være nok i et lille omfang. Alternativt kan anvendelse af et egentligt CRM system, hvori stamdata om kunder, samarbejdspartnere osv. håndteres, være vejen at gå. Især hvis systemet understøtter en sondring mellem forskellige aktiviteter (formål for behandling) hvorunder oplysninger/data opbevares struktureret.
En anden mulighed er mere generelle vidensdelingsløsninger, såsom Microsoft SharePoint eller forskellige intranetløsninger, så længe disse tillader, at I påfører metadata (ekstra data om det enkelte stykke data, såsom emneområde, udløbsdato). Derved kan I lettere sortere, søge, begrænse, slette og automatisere ift. berettigede formål.
Persondatabeskyttelse kræver, at en virksomheds ansatte skal ændre deres vaner, og at kulturen i virksomheden udvikles. Det er ikke altid en let opgave at sætte skub i sådan en udvikling. Vi har derfor inviteret konsulentvirksomheden AKON til at give deres bud på, hvordan man bedst takler denne problemstilling.
AKON er en konsulentvirksomhed, der beskæftiger sig med rådgivning om psykisk arbejdsmiljø, ledelse & organisation og forretningsudvikling.
AKON anbefaler - En god plan – klare mål
Der er ikke længe til, at persondataforordningen skal træde i kraft. D. 25. maj 2018 er om et øjeblik i en travl hverdag. Der kan være meget, der skal falde på plads til den tid. Som bekendt spises elefanter én bid af gangen, så kunsten er at opdele implementeringen i små bidder. Opgaven skal være overskuelig med tydelige skridt på vejen.
Ofte falder vi for drifts-hensynet. Det er produktionen, der giver mad på bordet. Konsekvensen er frustrerende brandslukningsmanøvrer, hvor alt skal klappe på én dag. Vi får det ikke forberedt godt nok, og kommer så til at trækkes med konsekvenserne. Det slider på organisationens medarbejder samt en realistisk modstand næste gang noget skal implementeres. Sæt tid af til forberedelse, læg en plan med klare mål på vejen og følg den.
Ønsker du at vide mere?
Implementering af regler og paragraffer er aldrig i virksomhedens fokus – og sådan skal det også være. Der er ingen, der bliver erhvervsdrivende for at sidde og nusse med regnskaber, fakturaer, persondatabeskyttelse og andre administrative opgaver. Som virksomhedsleder skal du have fokus på det, du brænder for.
Vi er her for at løfte arbejdsbyrden for dig, så du har frie hænder til at lave det, der betyder noget for dig.
Leoni Advokater har fokus på persondataforordningen, hvis du ønsker at vide mere omkring dette, er du velkommen til at kontakte Bent Bro Miltersen som er Leoni Advokaters ekspert på området.