Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

​INTRODUKTION TIL PERSONDATAFORORDNINGEN

Ny persondataforordning i maj 2018

​​EU har vedtaget et nyt regelsæt persondataforordningen, der erstatter den nuværende persondatalov. Forordningen stiller krav til, hvordan virksomheder behandler personoplysninger.

Forordningen er nyskabende på retsområdet ved at opstille et dokumentations-krav. Kan efterlevelsen ikke dokumenteres, har den ikke fundet sted. Det er derfor vigtigt at have papirerne i orden, hvis Datatilsynet banker på din dør. 

Ligesom en virksomhed i dag fremlægger regnskab over

sin økonomi, skal virksomheden altså fremover kunne fremlægge regnskab over sin persondatabeskyttelse.

Dokumentation kan fx være:

  • En sikkerhedspolitik, herunder risikovurderinger og konsekvensanalyser
  • Databehandleraftaler med en evt. databehandler
  • Et internt regelsæt for håndtering af personoplysninger
  • En fortegnelse over din organisations persondatabehandlinger
  • Dokumentation for uddannelse af personalet
  • Løbende dokumentation i form af eksempelvis samtykkeerklæringer og korrespondance med de registrerede og med en evt. databehandler.

​Alt påkrævet dokumentation skal foreligge skriftligt eller digitalt, ellers er det et brud på reglerne. Din virksomhed skal have styr på alt dette inden den 25. maj 2018, hvor forordningen træder i kræft. Implementering tager tid, og der dukker altid uforudsete ting op. Anbefalingen må derfor være: Gå hellere i gang i dag end i morgen.

Bryder man reglerne i persondataforordningen, kan virksomheden få en bøde på op til 4 % af sidste års omsætning.

Virksomheder skal tage persondatabeskyttelse alvorligt

Persondataforordningen tvinger alle virksomheder til at tage persondata-beskyttelse alvorligt. Der bliver stillet store krav til implementering af forordningen, og omstillingen kræver en vis mængde arbejde. Det vil give nogle udfordringer for både store og små virksomheder. Leoni Advokater tager disse udfordringer alvorligt. For at oplyse og hjælpe så mange virksomheder som muligt om arbejdet, vil vi i den kommende tid udsende 12 informative nyhedsbreve.

Nyhedsbrevene udsendes en gang om ugen, og har til formål at give en grundlæggende forståelse af persondatabeskyttelse. Nyhedsbrevene skal være med til at klæde dig på, så du har mulighed for, at udvikle en strategi for implementeringen af forordningen i din virksomhed. Du kan læse alle nyhedsbrevene online her.

De 12 nyhedsbreve behandler forskellige emner inden for persondata-beskyttelse:

  1. Introduktion til persondataforordningen
  2. Hvad er personoplysninger?
  3. Hvad er en behandling af personoplysninger?
  4. Forskel på den dataansvarlige og databehandleren
  5. Forholdet mellem den dataansvarlige og databehandleren
  6. De grundlæggende behandlingsprincipper
  7. Behandlingsbetingelserne
  8. Den registreredes rettigheder
  9. DPO – hvad er det, og hvornår skal man have en
  10. Krav til it-sikkerhed
  11. Sanktioner ved overtrædelse
  12. Compliancestrategier

Kurser om persondataforordningen

Hos Leoni Advokater afholder vi kurser i, hvordan man i praksis implementerer forordningen i en virksomhed. Kurserne er både rettet til ledelsen, der skal stå for implementeringen, og til de medarbejdere, der skal behandle person-oplysninger.

​Korrekt implementering kræver, at hele virksomheden løfter i flok – både i toppen og i bunden.

Leoni Advokaters samarbejdspartnere

For at klæde dig godt på til de nye regler, har vi hos Leoni Advokater indledt et samarbejde med konsulentvirksomheden eNavigate, konsulentvirksomheden AKON og it-virksomheden netIP.

eNavigates hjemmeside vil vi i en række blogindlæg besvare spørgsmål i den nye persondataforordning, der vedrører digital markedsføring og eCommerce. På bloggen har du også mulighed for at stille os spørgsmål om persondata helt kvit og frit. Find bloggen her.


Implementering af forordningen stiller krav til din virksomheds it. Derfor har vi allieret os med it-virksomheden netIP, der i fremadrettet vil give gode tips til, hvordan din virksomhed kan indrette sig it-teknisk.​

Persondatabeskyttelse kræver, at en virksomheds ansatte skal ændre deres vaner, og at kulturen i virksomheden udvikles. Det er ikke altid en let opgave at sætte skub i sådan en udvikling. Vi har derfor inviteret konsulentvirksomheden AKON til i de kommende nyhedsbreve at give deres bud på, hvordan man bedst takler denne problemstilling. AKON er en konsulentvirksomhed, der beskæftiger sig med rådgivning om psykisk arbejdsmiljø, ledelse & organisation og forretningsudvikling.

Ønsker du at vide mere?

Implementering af regler og paragraffer er aldrig i virksomhedens fokus – og sådan skal det også være. Der er ingen, der bliver erhvervsdrivende for at sidde og nusse med regnskaber, fakturaer, persondatabeskyttelse og andre administrative opgaver. Som virksomhedsleder skal du have fokus på det, du brænder for. Vi er her for at løfte arbejdsbyrden for dig, så du har frie hænder til at lave det, der betyder noget for dig. Leoni Advokater har fokus på persondataforordningen, hvis du ønsker at vide mere omkring dette, er du velkommen til at kontakte Bent Bro Miltersen som er Leoni Advokaters ekspert på området.

Nærværende materiale er udarbejdet til undervisningsbrug og kan ikke anvendes i forbindelse med løsning af konkrete problemstillinger. Såfremt du ønsker konkret rådgivning inden for persondataret, opfordres man til at henvende sig til Leoni Advokater med spørgsmål og problemstillinger.

VED SPØRGSMÅL ER DU MEGET VELKOMMEN TIL AT KONTAKTE VORES persondataretsADVOKAT

Leoni Advokater

Sct. Mathias Gade 96B

8800 Viborg

Nørregade 27,1.

7500 Holstebro​​

​Fredrikstadvej 1 

9200 Aalborg SV

  Telefon: 8662 0600

  Fax: 9749 1010

  Mail: post@leoniadvokater.dk

Åbningstider

​Mandag-torsdag: 8-16

Fredag: 8-15

Klientkonto

Jyske Bank 7831-0001181453

Vestjysk Bank 7605-0001392959

​Sparekassen Danmark 9070-1632644651